Kedves tulajok, fejlesztők és minden érintett!
Az előttem szólók 'jobbik feléhez' csatlakoznék azzal, hogy elismerésemet fejezem ki a döbbenetes mennyiségű munkáért, amit ismét beletettetek az oldalba. Tudom, hogy komoly dolog egy ekkora portál felépítése, üzemeltetése, a régi adatmennyiség átmentése, a korábbi funkciók átültetése, újak becsempészése, és az összes olyan dolog, amit eddig még fel sem fedeztem az oldalon. Éppen ezért eszem ágában sincs bárkinek szemrehányást tenni azért, mert az oldal nem úgy működik, ahogy azt a mezei júzer elképzeli.
Viszont...
Nem tudom, hogy a megrendelők/fejlesztők/dizájnerek között a váltás előkészítését megelőzően felmerült-e az "arculat" kifejezés, illetve az arculattervezés maga, mint a webes fejlesztői tevékenység egyik első lépése. Megnyitott valaki egy Photoshop-ot vagy bármit és agyalt azon egy sort, hogy az oldal hogyan nézzen ki, vagy ez a műgond csak a minden egyes oldalon a szerencsétlen felhasználó arcába szívlapáttal belevert hirdetésekre terjedt ki? Az 'akva-rista.hu' "dizájnelemből" az derül ki, hogy a döntéshozók egy ekkora portál megjelenésének minőségére pontosan 1, azaz egy percet szántak, azaz magasról tettek rá. A lényeg, hogy elfér mellette egy fizetett banner. Azt a szerencsétlen 500x150 pixelt is sajnáljátok egy kis esztétikára beáldozni? Egy ingyenes joomla template-et meg sok mindennek lehet nevezni, de arculatnak azért mégsem. Ideális esetben egy ilyen jellegű oldalnak olyan arculat kellene, amiről mindenki egyből tudja, hogy mit lát. Ennél még itt az üzenetírás-ablak bal oldalán éppen látható Törzsvásárlói kártyás bizbasz és az annak alapjául szolgáló dizájn is ezerszer jobban nézett ki. Abban legalább valami koncepció nyomait sikerült felfedezni. Elég csak 2 méterre ellépnem a monitortól és azonnal nem az akvarista.hu-t látom, csak egy joomla template-et. Asszociáció -> kicióccó...
Szintén nem tudom, hogy az akvarista.hu -nevéből adódóan- a magyar akvaristák legszélesebb spektrumát összefogni kívánó portál akar-e lenni (mint ahogy a kezdetek után nagyon sokáig volt), avagy a domainnevet birtoklók fejőstehene (azaz amivé szemmel láthatóan vált)? Akvarista portál-e vagy hirdetési oldal? Ne értsen félre senki, eszem ágában sincs azt sugalmazni, hogy az oldal tulajdonosa ne keressen pénzt hirdetések elhelyezéséből (sőt), ne térüljön meg számára a befektetett pénz és energia, vagy hogy az oldal fenntartását a saját zsebéből finanszírozza, mert erről szó sincs. Ami engem valójában zavar, az a "vizuális agresszió", az érdektelen, zavaró hirdetések kikapcsolhatatlansága, megkerülhetetlensége, idegesítő módon való elhelyezése és sorolhatnám. Leginkább a vastagláncos - BMW-s - kétezerér' tankolós - murva rugdosós használt autó kereskedőre emlékeztet az oldal, arra, akitől lehet, hogy olcsón és gyorsan lehet autót venni (tehát ezt a funkcióját kiválóan betölti), de már autókról SEM lenne kedvem vele beszélgetni. Na, ugyanez igaz a fórumokra is. A mindenféle adok-veszek nagyon megy, de amiről elvileg egy ilyen portálnak szólni kellene, az sehol nincs. Nem lehetett volna ezt az egészet úgy elintézni, hogy elsősorban egy kellemes környezetet teremteni, ahová jó benézni, ahol mindenki jól érzi magát, majd ebben, ízléses és kulturált módon elhelyezni a hirdetéseket? Én pl. akkor sem fogok az e-petnél vásárolni semmit, ha 6000 pixel széles hirdetést tesztek minden oldalra, amit az Industrial Light & Magic rajzolt dollár százezrekért, de nem azért, mert akármi bajom van a céggel, hanem mert Balatonmáriafürdőről, mezei akvaristaként ennek semmi gyakorlati esélye nincsen. Ebből kifolyólag bőven elegendő egyetlen egyszer látnom azt a baromi nagy flash-akármit, utána nem érdekel. Tehát ne legyen ott. Ha ott van, idegesít. Ha idegesít, nem jó itt lenni. Egy bizonyos szintig el tudom fogadni azt az ellenérvet a fentiekre, hogy a fórumot a fórumozók teszik olyanná, amilyen, de erre viszont azt tudom csak mondani, hogy kuplerájban még soha nem rendeztek operaelőadást.
Tovább is lenne még, de meguntam. Gyanítom, ti is.
Üdv,
StoneAge